Jesteśmy kolorem

WNIOSKODAWCA

Fundacja Q Sztuce

Koordynatorka projektu: Joanna Borowiec, Anna Julia Lewandowska

OPIS PROJEKTU

Inicjatywa z Rumi. Projekt to wsparcie działaniami edukacyjno- artystycznymi dzieci i młodzieży z Domu wychowawczo – opiekuńczego w Gdańsku „Dom nad Jasieniem”.  Zaplanowano działania i warsztaty integrujące mieszkańców placówki, podnoszące aktywność społeczną oraz wzmacniające poczucie własnej wartości. Inicjatywa ma na celu także pomoc w przetrwaniu w trudnym okresie pandemii,  ma być oparciem w samotności w czasie izolacji. Końcowym efektem będzie wykonanie wspólnego Muralu „Jesteśmy Kolorem”.

PARTNER PROJEKTU

Ewelina Chrościelewska – „Dom nad Jasieniem” w Gdańsku

OKRES REALIZACJI PROJEKTU

od 15.05 -15.07.2020 r.


PRZEBIEG REALIZACJI PROJEKTU

Za nami spotkanie organizacyjne ze współpracownikami i partnerami projektu Jesteśmy Kolorem. Podczas spotkania planowaliśmy i ustalaliśmy szczegóły projektu:Warsztatów, Kącika Pełnego Zainteresowań „Misz Masz” i Muralu. 

 

Następnym etapem działań z Dziećmi i Młodzieżą z Ośrodka Wychowawczo-opiekuńczego w Gdańsku „Dom nad Jasieniem” było przygotowanie filmu ” Poznajmy się”. Ze względu na sytuację izolacji i wspólne działania nagraliśmy film mający na celu poznanie osób biorących udział w projekcie. Integrację z uczestnikami i opiekunem w placówce, dzięki temu wspólna praca będzie przyjemniejsza i bliższa. Przedstawiliśmy warsztaty i zajęcia jakie będą odbywać się w najbliższym czasie. Dodatkowo uczestnicy mają okazję poznać pracownię artystyczną, zapoznać się z ciemnią fotograficzną i dowiedzieć się czym jest galeria sztuki.

Następnie przenieśliśmy się w plener, aby pokazać jak będzie wyglądała inauguracja w postaci Muralu. Poznanie się przebiegło bardzo pozytywnie i przyjemnie, relacja ze „spotkania” wkrótce. 

Fot: Fundacja Q Sztuce

Po spotkaniu on-line przyszedł czas na poznanie się z dziećmi i młodzieżą, wychowawcami i koordynatorem placówki Eweliną Chróścielewską. Dzień Dziecka to idealny czas na spotkanie, poznanie, zajęcia i wspólną zabawę. Mieszkańcy przywitali nas z entuzjazmem, spragnieni kontaktu, rozmów w tym trudnym czasie izolacji. Po przywitaniu się, przedstawieniu, pokazali nam swoje pokoje, radośnie oprowadzali po całym domu.

Po ceremonii powitania, zebraliśmy się w jednym miejscu,  przynosząc smakołyki przygotowane przez nas i wolontariuszy. Następnie każde dziecko zostało obdarowane prezentem.  Wszyscy byli pełni szczęścia, żywo reagowali na upominki i ochoczo wdawali się w rozmowy na różne tematy.

Fot: Joanna Borowiec

Po czasie wypełnionym spontaniczną zabawą przyszedł czas na zajęcia, w których wszyscy chętnie brali udział. Podzielone były na : warsztaty Eco ” Jak zrobić poidełka dla pszczół” i  „Żyj zdrowo”. Warsztaty ekologiczne miały za zadanie przybliżyć uczestnikom nie tylko samo pojęcie ekologii, ale przede wszystkim szeroko rozumiane zagadnienia związane z ochroną środowiska i zachowaniem nacechowanym troską o naturę.  Zajęcia również odnosiły się do zdrowego trybu życia.

Uczestnicy wspólnie z prowadzącą Joanna Borowiec wykonali poidełka dla pszczół.  Dowiedzieli się m.in. jak ważną role odgrywają pszczoły w przyrodzie i życiu człowieka, dlaczego tak istotna jest pomoc w postaci poidełek, co się stanie jeśli ich zabraknie. Dzieci były bardzo przejęte, zaangażowane i ochoczo wzięli udział w warsztatach.

 

Fot: Joanna Borowiec

Drugą częścią był warsztat ”Żyj zdrowo” wykonanie pizzy w asyście Joanny Borowiec. Dzieci zrobiły samodzielnie wg tradycyjnej receptury pizzę, jednocześnie ucząc się wykorzystywania zdrowych składników. Pracy towarzyszyła rozmowa na temat zdrowego stylu życia, recyklingu, nadkonsupcji itd. Powstało kilka pizz, które zostały natychmiast skonsumowane. Brzuchy pełne a na twarzach zagościło szczęście.

Fot: Joanna Borowiec

Sporą część dnia wypełniły zajęcia z rysunku prowadzone przez Annę Julię Lewandowską. Dzieci zobaczyły jak wyrażać swoją kreatywność przy pomocy najróżniejszych technik plastycznych oraz rozwijać swoją pomysłowość i zdolności manualne. Zapoznanie z możliwościami środków plastycznego wyrazu przyczyni się do budowania niepowtarzalnego charakteru i nastroju każdej pracy. Zajęcia to przede wszystkim połączenie nauki z doskonałą zabawą.

Kolejne warsztaty dotyczyły fotografii. Największym zainteresowaniem zajęcia cieszyły się wśród dzieci starszych. Wykorzystując sprzęt fotograficzny i naukę wykonali cykl zdjęć portretowych. Prowadząca zajęcia Joanna Borowiec poruszyła zagadnienia, w których uczestnik: poznaje świat fotografii i metody jej zastosowania, uczy się myśleć obrazem – komponuje kadr, uczy się widzieć barwy i cienie – wykorzystuje kolorystykę, uczy się dostrzegać emocje – tworzy opowieść, podejmuje działalność twórczą –  posługuje się środkami wyrazu sztuki, poznaje warsztat pracy artysty.

Zdjęcia wykonane przez uczestników podczas zajęć były spontaniczne, pełne ekspresji. Dzieci były skupione i zaangażowane w proces powstawania cyklu.

Spotkanie było bardzo potrzebne, ponieważ kontakt w ostatnim czasie był mocno ograniczony. Czas spędzony w placówce z dziećmi, młodzieżą, opiekunami był czasem twórczo, kreatywnie wykorzystanym. Uczestnicy wykazali się dużym potencjałem, otwartością, życzliwością i ciepłem.

Przed naszą kolejną wizytą, w domu wychowawczo-opiekuńczym w Gdańsku „Dom nad Jasieniem”, udostępniłyśmy filmik zrealizowany specjalnie dla dzieci przez Paulinę Jabłońską znaną jako Piona pt. „Warsztat Młodego Naukowca”. Dzieci obejrzały widowiskowe pokazy eksperymentów naukowych połączone z warsztatami np. z nadtlenkiem wodoru (lokomotywa, pasta dla słonia), wybuchowy karbid, doświadczenia z użyciem nadmanganianu potasu, wulkany z sodą, brokatowy slime i inne.

Po obejrzeniu filmiku zaciekawieni czekali na nasz przyjazd i realizację doświadczeń na żywo. 

Na zaplanowane drugie spotkanie razem z nami przyjechały – specjalistka od arteterapii Magdalena Bosiacka-Machlus i doświadczona edukatoraka Paulina Jabłońska – Piona.
Po wspólnym zapoznaniu się, dzieci przystąpiły do warsztatu „Zabawa w kolory”. Przy kipiącej energii młodych mieszkańców, Magdalenie Bosiackiej-Machlus udało się z sukcesem przeprowadzić zajęcia wyciszająco-relaksacyjne z oddychaniem w pozycji leżącej i słuchaniem muzyki. Następnie dzieci uczestniczyły w warsztacie malarskim. Celem było nabycie umiejętności tworzenia barw pochodnych z barw podstawowych, ale przede wszystkim zabawa w niekontrolowane tworzenie tak, aby, odciążyć system nerwowy, wyciszyć i zrelaksować uczestników. Zawarte zostały wszystkie aspekty jak: nauka, kreacja, relaksacja i zabawa. Powstało wiele spontanicznych prac malarskich.

Fot: Joanna Borowiec

Niepohamowana energia dzieci została przeniesiona na warsztat „Młodego Naukowca” poprowadzony przez Paulinę Jabłońską-Piona. Tym razem dzieci doświadczyły w parach eksperymentów naukowych z użyciem sody i kwasku cytrynowego, czyli efektownych, wylewających się „wulkanów”. Następnie z dużą ochotą wszyscy uczestnicy wykonali samodzielnie wiele brokatowych i kolorowych „glutowatych” form czy „slime”.  Wszytskie eksperymenty cieszyły się powodzeniem i były bardzo udane, ponieważ towarzyszyła im masa zabawy i śmiechu uczestników jak i prowadzących.  

Fot: Joanna Borowiec

Przeprowadzone zajęcia przebiegły od spokojnej i skupionej atmosfery do bardzo dynamicznej, ale co najważniejsze bardzo twórczej wspólnej energii. Dzieci miały możliwość brania aktywnego udziału w wielowymiarowych warsztatach przygotowanych i skierowanych wyłącznie do nich.

Następne zajęcia odbywały się on-line „Prosto z Japonii”! Dajana Borowiec malarka, grafik i projektant gier komputerowych i Edwin Chung- grafik, kulturoznawca mieszkający w Japonii wprowadzili nas w kulturę, tradycję, obyczaje tego kraju.

Na początku dzieci i młodzież zobaczyły na mapie gdzie leży Japonia poznały jej flagę i obejrzały ilustracje przedstawiające stolicę tego kraju i innych miast. Uczestników bardzo zainteresowały znaki z pisma japońskiego i nawet sami próbowali napisać po japońsku swoje imię. Dzieci poznały także kilka prostych japońskich słów, dowiedziały się jakie zwyczaje panują w Kraju Kwitnącej Wiśni i jak wyglądają tam tradycyjne domy, potrawy, stroje.

Następnie prowadząca zapoznała z Mangą zwaną japońskim komiksem, pokazała jak rysować postaci charakterystyczne dla tego rodzaju.  Opowiedziała o anime, które służy do określenia japońskich filmów animowanych oraz stylu japońskiej animacji. Edwin Chung opowiedział o swoim życiu, grafice i świecie gier komputerowych.

Fot: Joanna Borowiec

Spotkania międzynarodowe to przede wszystkim otwarcie na świat, przybliżenie dzieciom odmiennych kultur, otwarcie na konwersację, oswajanie z tolerancja i odmiennością. Także przybliżenie charakterystycznych cech kultury i sztuki Japonii, rozwijanie wyobraźni twórczej, poznanie podstawowych zwrotów, przedmiotów codziennego użytku oraz zwyczajów panujących w Japonii. „Wycieczka” do Japonii dostarczyła wszystkim wiele radości i wzbudziła w nich ciekawość świata. Uczestnicy byli bardzo zadowoleni, chętnie brali udział w konwersacji zadając  dużo przeróżnych pytań.

W następnym tygodniu, w ramach projektu odbyły się kolejne warsztaty. Tym razem były to „Warsztaty z rysunku”. Prowadzący Krystian Pisarski artysta specjalizujący się w malarstwie, rysunku, rzeźbie, biżuterii artystycznej wprowadził uczestników w świat sztuki. Za pomocą podstaw z rysunku ze szczególnym skupieniem się na śladzie stosowanego narzędzia jak: linia, kreska. Dzieci poznały również zagadnienia z kompozycji, światło-cienia, waloru, proporcji, plamy, kontrastu itp. W efekcie powstały prace na papierze, narysowane za pomocą narzędzi takich jak: suche pastele, flamastry, kredki, ołówek, węgiel.

Fot: Joanna Borowiec

Po czasie pełnym skupienia i kreatywności uczestnicy udali się na zewnątrz by na świeżym powietrzu posłuchać bajek, które czytała Joanna Borowiec. „Dwie strony medalu” to edukacyjno-integracyjne bajki opowiadające o niepełnosprawnych sportowcach, którzy mimo napotykanych trudności robią to, co kochają, co sprawia im radość – uprawiają sport. Celem opowiadań jest także obudzenie świadomości społecznej oraz wpływ rozwojowy, edukacyjny i psychologiczny na dzieci, młodzież oraz dorosłych.

Czytaniu towarzyszyły zabawy , które miały na celu pokazanie jak czuje się osoba niewidoma, głucha lub niepełnosprawna ruchowo. Jedno z zadań polegało na rozpoznawaniu przedmiotów, nalewaniu wody do szklanki z zasłoniętymi oczami. Inne zmuszało do orientowania się w przestrzeni, gdy nie można nic zobaczyć. Były też zabawy i gry z piłką. Celem zajęć było uwrażliwienie na problemy osób niepełnosprawnych, jak również  przełamanie barier i lęków w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi.

Fot: Joanna Borowiec

Na koniec spotkania wykorzystując słoneczny, ciepły dzień spontanicznie padła propozycja robienia wianków. Dzieci pomagały zrywać polne kwiaty i pleść wianki. 

Fot: Joanna Borowiec

Zbliżamy się do końca realizacji projektu z tej okazji powstało wspólne dzieło w postaci Muralu. Zanim przystąpiliśmy do malowania Anna Julia Lewandowska i Joanna Borowiec – prowadzące wprowadziły dzieci w świat powstawania murali. Uczestnicy dowiedzieli się jak można wykonać mural w miejscu zamieszkania, w domu, przed domem bez możliwości wychodzenia poza teren. Jakie narzędzia, materiały do tego są potrzebne. Farba czy spray może jedno i drugie? Dzieci dowiedziały się, że podłożem do malowania może być mur, płótno, drewno czy karton. Poznały idee tworzenia murali oraz cel w jakim zostają wykonywane.

Po zapoznaniu się z częścią teoretyczną zabraliśmy się do pracy. Przy pomocy dzieci zawiesiliśmy i zamocowaliśmy płótno na ścianie, nie obyło się bez drabiny i chętnych do wspinania. Następnym krokiem było przygotowanie, wycięcie szablonu i umieszczenie go na płótnie. Przy użyciu sprayu  i kolorowych farb uczestnicy wypełnili powierzchnię szablonu. Motywem przewodnim był napis: „Jesteśmy kolorem” dzieci po jednej literce malowały w różnych kolorach tworząc tytuł Muralu. Tytuł namalowany, szablon wypełniony można więc było oddać się w pełni ekspresji, kreacji, spontaniczności  i tak pojawiły się serduszka, kolorowe plamy, imiona itp. Największą atrakcją okazało się malowanie dłoni i odbijanie ich na płótnie. Dzięki temu powstał osobisty, przepełniony radością, pozytywną energią, pełny koloru Mural.

Fot: Joanna Borowiec

Nadszedł czas na zakończenie naszej wspólnej pracy w projekcie „Jesteśmy Kolorem”. Na oficjalnym spotkaniu kończącym koordynatorki przygotowały przemówienie z podsumowaniem, podziękowaniami i pochwałami. Każdemu z uczestników oraz opiekunom wręczono drobne BMK-owe upominki i gadżety 😉 Dwoje podopiecznych dostało dedykowane książki ze specjalnymi podziękowaniami za wyjątkową pomoc i chętny udział. Przygotowano dyplomy dla koordynatora, wychowawców i opiekunów oraz dla wszystkich dzieci, które swoje dyplomy od razu zawiesiły w ramkach na ścianie. Dodatkowo wydrukowany i oprawiony został wspólnie przygotowany mural z imionami dzieci. Dużym zainteresowaniem wszystkich cieszyły się zdjęcia ze wspólnie spędzonego czasu podczas spotkań i warsztatów, przy których było sporo śmiechu i wspomnień.

Fot: Anna Lewandowska

Podczas spotkania kończącego przeprowadzono rozmowy ewaluacyjne odnośnie przebiegu projektu. Forma ewaluacji była zróżnicowana tak jak wiek uczestników (nie każde dziecko potrafi już pisać). Oprócz odpowiedzi pisemnych na kartach ewaluacji pojawiły się rysunki, które zostały dodatkowo zinterpretowane i opisane słowami, powstały również krótkie filmiki z pytaniami i odpowiedziami uczestników.

Spray, farby, serduszka, imiona, własne ekspresje, malowanie w asyście prowadzących szczególnie z młodszymi dziećmi oraz opowieści uczestników na temat tego co im się podobało, czego się nauczyli i co jeszcze chcieliby zrobić w przyszłości. Zapraszamy do obejrzenia filmu jaki powstał podczas działań w ramach projektu Jesteśmy Kolorem! 😉