Ruszyły warsztaty programu „Sieć Kultury”. Na początek w Gdańsku

W dniach 3–5 czerwca w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku odbyły się pierwsze warsztaty z cyklu „Sieć Kultury”.

Fot. Bartosz Bańka

Fot. Bartosz Bańka

W ciągu trzech dni 27 osób wzięło udział w bezpłatnych zajęciach doskonalących umiejętności przydatne do pracy w sektorze kultury. Wśród uczestników znaleźli się pracownicy instytucji kultury, muzealnicy, bibliotekarze, a także nauczyciele. Warsztaty okazały się również interesujące dla osób niezwiązanych zawodowo z kulturą instytucjonalną, jak psycholog-terapeuta czy freelancer (wolny strzelec).

Do wyboru były następujące zajęcia:

— „Design thinking dla kultury”, prowadzące Magdalena Laine-Zamojska i Agnieszka Mróz,

— „Nowe technologie w edukacji kulturowej”, prowadzący dr Grzegorz D. Stunża,

— „Facylitacja jako narzędzie pracy z grupą”, prowadzący Marcin Dadel.

Pierwsze spotkanie zaczęło się w piątek o godzinie 16. Plan zajęć został ułożony tak, aby ułatwić uczestnictwo jak największej liczbie chętnych.

Czerwcowe warsztaty w Gdańsku to dopiero początek cyklu szkoleń, jakie zaplanowano w różnych miejscowościach województwa pomorskiego. „Sieć Kultury” jest bowiem częścią wieloletniego, ogólnopolskiego programu pod nazwą „Bardzo Młoda Kultura”. Program ten zmierza do podniesienia poziomu edukacji kulturowej i artystycznej w Polsce.

Główne cele programu „Bardzo Młoda Kultura” na stronie Narodowego Centrum Kultury – http://www.nck.pl/cele/.

Wiadomości o terminach i miejscach kolejnych warsztatów będą pojawiały się na stronie sieckultury.pl. Informacji udziela koordynator programu Agata Andrasiak – e-mail: agata.andrasiak@ikm.gda.pl, telefon: 780 171 960. Operatorem programu „Sieć Kultury” w województwie pomorskim jest Instytut Kultury Miejskiej (ul. Długi Targ 39/40, 80-830 Gdańsk).


„Design thinking dla kultury”

  • Design thinking i service design w pracy z odbiorcami.
  • Metody umożliwiające poznanie potrzeb i problemów odbiorców.
  • Przełożenie potrzeb odbiorców na działania kulturowe.
  • Praktyczne umiejętności oraz teoretyczne fundamenty myślenia projektowego.
  • Przykłady zastosowania.
Fot. Bartosz Bańka

Fot. Bartosz Bańka

Agnieszka Mróz – projektantka usług w Logisfera Nova. Wykorzystując metodologię service design oraz design thinking przeprowadziła procesy projektowe zarówno dla firm, instytucji publicznych, jak również instytucji kultury m.in. Gminy Gdynia, Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego w Olsztynie, Festiwalu Intereference. Przez dwa lata w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym Gdynia koordynatorka trójmiejskich edycji międzynarodowego maratonu projektowania usług Global Service Jam oraz cyklu Miejski Service Design. W ciągu ostatnich kilku lat przeprowadziła kilkadziesiąt warsztatów i szkoleń (w tym międzynarodowych) dot. kreatywności, projektowania usług, design thinking oraz edukacji pozaformalnej.

Magdalena Laine-Zamojska – w swojej pracy łączy ludzi z technologią. Pracuje w zespołach skupiających specjalistów z różnych dyscyplin, tworzących nowe usługi i produkty. Dzięki wykorzystaniu metod etnograficznych pomaga zrozumieć odbiorców i razem z nimi współtworzyć rozwiązania, które realizują ich potrzeby, i których doświadczanie jest wartościowe. Ukończyła etnologię i antropologię kulturową na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2008 doktorantka na Uniwersytecie w Jyväskylä w Finlandii. Współpracowała także z nordycką inicjatywą – NODEM Network of Design and Digital Heritage. Obecnie współpracuje z Narodowym Instytutem Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów przy tworzeniu ogólnopolskiego portalu muzealnego.


„Nowe technologie w edukacji kulturowej”

  • Wykorzystanie nowych technologii w projektach z zakresu edukacji kulturowej.
  • Przykłady dobrych praktyk.
  • Potencjał narzędzi sieciowych (i mobilnych).
  • Lista praktycznych rekomendacji do wykorzystywania nowych narzędzi w edukacji kulturowej.
Fot. Bartosz Bańka

Fot. Bartosz Bańka

Dr Grzegorz D. Stunża – wykładowca, badacz, trener i autor materiałów edukacyjnych. Zajmuje się szeroko rozumianą edukacją medialną i edukacją kulturalną. Adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Koordynator projektu badawczego „2.0 czy 0? Blogi o tematyce kulturalnej a przemiany kultury uczestnictwa” (2015). Prowadzi blog edukatormedialny.pl. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z zakresu edukacji i animacji kulturalnej (2013). Pracował m.in. przy projektach badawczych z cyklu „Dzieci sieci”. Współpracuje z Fundacją Nowoczesna Polska, Instytutem Kultury Miejskiej, Fundacją 5Medium i Muzeum Emigracji.


„Facylitacja jako narzędzie pracy z grupą”

  • Poznanie i rozwinięcie umiejętności facylitacyjnych.
  • Facylitacja jako narzędzie wspierające osiąganie celów przez grupę, między innymi w wypracowywaniu wspólnych rozwiązań oraz określaniu wspólnych działań.
  • Prowadzenie procesu grupowego z wykorzystaniem poznanych na warsztacie narzędzi facylitacyjnych.
Fot. Bartosz Bańka

Fot. Bartosz Bańka

Marcin Dadel – socjolog, trener – absolwent Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych oraz Szkoły Treningu Grupowego Haliny Nałęcz-Nieniewskiej. Współautor i prowadzący szkoleń dla pracowników organizacji pozarządowych, instytucji publicznych oraz biznesu. Autor publikacji o zarządzaniu w organizacjach pozarządowych oraz współpracy między administracją publiczną a organizacjami społecznymi.