Tuwimowa Mowa – Młodzież dla dzieci w kulturalnej sieci
WNIOSKODAWCA
Ośrodek Kultury, Sportu i Biblioteka Publiczna Gminy Pruszcz Gdański
Koordynatorka projektu: Izabela Papała
OPIS PROJEKTU
Uczestnicy przygotują spektakl oparty na twórczości Tuwima jako „prezent” od uczniów dla przedszkolaków, które będą głównymi odbiorcami. Uczestnicy od podstaw przygotują wydarzenie kulturalne. Nauczą się planować i realizować spektakl. Poprzez metodę warsztatową poznają, ile pracy wymaga przygotowanie spektaklu. Na każdym etapie będą poddawani refleksji, dlaczego kultura ma dla nas takie duże znaczenie.
MIEJSCE REALIZACJI
Mediateka w Straszynie, OKSiBP w Cieplewie, Przedszkole Gminne w Straszynie, Szkoła Podstawowa w Straszynie
PARTNER PROJEKTU
Szkoła Podstawowa im. Ignacego Krasickiego w Straszynie
OKRES REALIZACJI
16.09-25.10.2019 r.
PRZEBIEG REALIZACJI PROJEKTU
Ruszył projekt Tuwimowa Mowa – Młodzież dla dzieci w kulturalnej sieci. Za nami spotkanie organizacyjne oraz pierwsze warsztaty. Frekwencja przerosła nasze oczekiwania, było nas 38. Animatorzy kultury z Mediateki wraz z młodzieżą ze Szkoły Podstawowej w Straszynie i Paniami nauczycielkami rozpoczynają wspólne przedsięwzięcie. Celem jest stworzenie spektaklu na podstawie twórczości J. Tuwima. Występ będzie jednocześnie prezentem dla dzieci z Gminnego Przedszkola w Straszynie, które przyjęło właśnie imię J. Tuwima. Młodzież uczy się tworzyć i zarządzać projektem, dlatego przewidujemy szereg aktywności: od warsztatów z pisania scenariusza, przez zajęcia z reżyserii, aktorstwa, tworzenia scenografii i kostiumów, aż po warsztaty z zarządzania projektem kulturalnym. Do czuwania nad całością grupa wybrała SUPERPRODUCENTA, którym została Zosia Danke z klasy VIII B. Gratulujemy!
Warsztaty ze scenariusza i reżyserii 23-24.09.2019
Tworzenie to proces, na tyle ile to możliwe w kulturze – uporządkowany, dlatego na kolejnym warsztacie razem z młodzieżą tworzyliśmy scenariusz. Spotkanie prowadzone przez znanego pisarza, twórcę scenariuszy Daniela Odiję było bardzo kreatywne, a młodzież wykazała się bardzo oryginalnym podejściem do interpretacji tekstu.
Następnego dnia, mając już gotowy scenariusz, mogliśmy zająć się reżyserią. W tym celu aktor, reżyser, twórca Teatru Barnaby Marcin Marzec wprowadził uczestników w tajniki pracy reżyserskiej. Praca warsztatowa okazała się zaskakująco interesująca. Reżyser zmodyfikował nieco scenariusz, jednak miał do tego prawo.
Warsztaty z zarządzania projektem kulturalnym
Odbył się, kolejny z cyklu, warsztat z zarządzania projektem kulturalnym. Uczestnicy zapoznali się z pojęciem „procesu” i jego „efektywnej” realizacji. Efektywna komunikacja jako szczególnie ważny i jednocześnie niezwykle uniwersalny proces, występujący w każdej pracy zespołowej i przy realizacji każdego projektu, była jednym z tematów ćwiczeń warsztatowych. Ale meritum spotkania stanowiła zespołowa praca, której celem było projektowanie wydarzenia kulturalnego na podstawie zdobytej wcześniej wiedzy.
W czwartek 26.09 rozpoczęliśmy warsztaty ze scenografii. Było wesoło, kolorowo i bardzo dynamicznie.
27.09 rozpoczęły się kolejne warsztaty – z tworzenia kostiumów. Celem jest przygotowanie strojów na spektakl finałowy, ale na rozgrzewkę, po krótkim wprowadzeniu teoretycznym i po burzy mózgów na temat kreowania strojów dla postaci przewidzianych w scenariuszu, uczestnicy zrobili coś, co z tradycyjnym teatrem kojarzy się od zawsze, czyli maski. Było przy tym trochę pracy, mnóstwo zabawy, ale efekt był niesamowity.
W poniedziałek 30.09 zgodnie z harmonogramem odbyły się, kolejne warsztaty z tworzenia scenografii, prowadzone przez Zuzannę Kraszewską oraz pierwsze z serii, autorskie warsztaty z gry aktorskiej realizowane przez Marcina Marca z Teatru Barnaby. Uczestnicy projektu na obu zajęciach stawili się w komplecie. Okazało się, że jest konieczność wspólnych, interdyscyplinarnych uzgodnień i dlatego część aktywności była wspólna dla obu grup. Scenografia do spektaklu zaczęła nabierać realnych kształtów, a przyszli aktorzy bardzo dobrze zapoznali się z tekstem, po czym zostały przydzielone role.
2 października odbyły się kolejne warsztaty aktorskie. Tym razem spotkanie rozpoczęło się od krótkiej rozgrzewki improwizacyjnej. Następnie uczestnicy doświadczali sztuki gry aktorskiej, rozgrywając pomiędzy sobą różne scenki. Było twórczo, wesoło i bardzo ekspresyjnie.
9 października odbyły się warsztaty z promocji, które poprowadziła Małgorzata Gołofit. Wydarzenie kulturalne nie mogłoby się odbyć bez dobrze zaplanowanej promocji. Ostatni cykl szkoleń w projekcie dotyczy właśnie komunikowania grupie docelowej tego, co dla niej przygotowaliśmy. W tym celu tworzymy informacje w mediach społecznościowych, przygotowujemy plakaty oraz imienne zaproszenia. Spotkanie rozpoczęło się od wprowadzenia teoretycznego do tematyki promocji, następnie uczestnicy projektowali plakat na wydarzenie, które zostanie zaprezentowane w najbliższym czasie.
7 października odbyły się kolejne warsztaty aktorskie w trakcie, których uczestnicy prezentowali samych siebie w nowych wyznaczonych rolach. Prowadzący spotkanie Marcin Marzec sprawdzał, jak młodzież radzi sobie z tym zadaniem oraz pokazywał jak można utożsamiać się z odgrywaną postacią, a jednocześnie czuć się swobodnie na scenie.
15 października w OKSIBP w Cieplewie odbyła się premiera spektaklu „Tuwimowa mowa, czyli gdzie się rzepka chowa”. Jednocześnie było to zakończenie projektu, którego pomysłodawcą oraz realizatorem była Mediateka w Straszynie, będąca filią OKSIBP w Cieplewie. Uczestnikami przedsięwzięcia była młodzież ze Szkoły Podstawowej w Straszynie, nauczyciele z tejże szkoły oraz animatorki kultury z Mediateki. Nadrzędnym celem projektu było pokazanie, jak się tworzy projekt kulturalny. W tym konkretnym przypadku był to spektakl. Uczestnicy nabyli nową wiedzę oraz kompetencje, poprzez pracę zespołową mieli możliwość się zintegrować. Różnorodność wieku, doświadczeń, współpraca nauczycieli, animatorów i instruktorów oraz specyfika organizacyjna projektu zaowocowała wariacją sceniczną na bazie klasycznego wiersza Juliana Tuwima pt. „Rzepka”. Spektakl został zaprezentowany w Gminnym Przedszkolu w Straszynie dnia 23 października. To dzieci z tej placówki były projektowym odbiorcą tej prezentacji, ponieważ nie tak dawno – we wrześniu szkoła ta zyskała patrona Juliana Tuwima.
Jaka jest przyszłość projektu? Współuczestnictwo nauczycieli, animatorów kultury i młodzieży szkolnej przy
wielogodzinnych warsztatach i ich organizacji w naturalny sposób stworzyło nowy wymiar współpracy. Nawiązaliśmy nić sympatii pomiędzy uczestnikami, po prostu polubiliśmy się. Ten rodzaj pracy, zarówno dla animatorów jak i nauczycieli był nowym doświadczeniem, które będzie procentować w codziennych kontaktach i w kolejnych wspólnych projektach.
Dla nauczycieli udział w projekcie był również ważny z uwagi na awans zawodowy. W czasie trwania projektu zawarto z drugim partnerem – Przedszkolem Gminnym w Straszynie całoroczne porozumienie o współpracy.
Fot. Bartosz Bańka