Dodatkowy termin warsztatu Sztuka słuchania z empatią!

Ze względu na duże zainteresowanie warsztatem Sztuka słuchania z empatią, przygotowaliśmy drugi termin!

30 października to dodatkowy termin zajęć. Warsztat jest BEZPŁATNY.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY (KLIK). Zapisy trwają do 26.10 lub do wyczerpania miejsc.

WARUNKI UCZESTNICTWA

1. Na poszczególne warsztaty obowiązują zapisy!
2. Na każdy warsztat obowiązuje limit miejsc do 20 osób.
3. Organizator zapewnia zaświadczenia o udziale w warsztacie.
4. W szkoleniu z danej organizacji/instytucji może brać udział tylko jedna osoba.
5. Decyduje kolejność zgłoszeń.

***
30 X | 10.00-17.00 | Sztuka słuchania z Empatią | Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku, Cystersów 19, 80-330 Gdańsk, I Piętro

OPIS WARSZTATU

Po co słucham? Jaka jest moja intencja? Czy pragnę zrozumieć drugą osobę, jestem ciekawy jej świata? A może słucham, bo „muszę”, albo po to by wyłapać moment, kiedy będzie okazja by powiedzieć coś o sobie? Nasze słuchanie często jest wybiórcze i mało uważne. Zdarza się, że przestajemy słuchać, bo zaczynamy w głowie przypominać sobie jakąś swoją historię, lub zastanawiamy się nad swoją odpowiedzią. Porozumienie Bez Przemocy określa Empatię dla drugiego człowieka jako “przebywanie w jego domu”. Empatia to towarzyszenie komuś, kierowanie swojej nieoceniającej uwagi na jego doświadczenie. Kiedy przebywam “u siebie”, daję empatię sobie. Kiedy przebywam u kogoś, oferuję swoją obecność jemu. Chcąc towarzyszyć komuś empatycznie, warto zatem zadawać sobie pytanie “w czyim domu przebywam? Jak chcę tam przebywać z drugim człowiekiem?” Co wzmacnia, a co blokuje empatyczna komunikację?

Empatia według M.B. Rosenberga to uważne wsłuchiwanie się w uczucia i potrzeby. To towarzyszenie drugiej osobie bez oceniania, udzielania rad czy pocieszania. Jeśli chcemy prawdziwie usłyszeć drugiego człowieka, warto skupić całą swoją uwagę na nim, na tym co mówi, co czuje i czego w danej chwili potrzebuje. Wtedy będzie miał szansę w pełni wyrazić siebie, a my będziemy mogli się upewnić, że rzeczywiście rozumiemy o co chodzi i co jest najważniejsze. Jeśli naszą intencją jest wsparcie drugiej osoby, danie jej pełnej uwagi i przestrzeni, to wtedy słuchamy inaczej niż gdy intencją jest szybkie załatwienie sprawy, lub gdy słuchamy, bo boimy się przerwać. Wytrwanie w stanie całkowitej uwagi i obecności nie jest łatwe.

Jeśli najważniejszą istotą empatii jest uważność na emocje drugiego człowieka, rozpoznawanie ich i ukrywających się za nimi potrzeb, “zabójcą empatii” jest takie zachowanie, które koncentruje się na czymś innym niż pozostawanie w kontakcie z tym, co jest. Zachowania, które utrudniają nam empatyczny kontakt bywają czasem nazywane “zabójcami empatii”. Wbrew pozorom są to całkiem “ zwyczajne” nawyki, sposoby reagowania, których doświadczamy często jako dzieci ze strony dorosłych – i często, nie będąc świadomymi ich blokującego wpływu, powielamy je w relacjach z innymi, czyniąc to w najlepszej wierze. Co to za reakcje? „Zabójcy” empatii (nazywani też czasem „kilerami”) to taki rodzaj reakcji na to, co słyszymy, który blokuje szczery kontakt, generuje niezrozumienie i konflikty, a u rozmówcy wywołuje zniechęcenie i złość.

PROWADZĄCA

Anna Maria Wojtyniak – Trenerka Szkoły Trenerów Komunikacji Opartej na Empatii, Coach (Coaching oparty na Potrzebach). Założycielka Pracowni Empatii PARASOL w Gdańsku, w której prowadzi warsztaty inspirowane metodą Porozumienia bez Przemocy (NVC): Empatia na co dzień, Złość mi robi dobrze, Złość na złość, Jestem kobietą i dobrze mi z tym, Kręgi na wodzie, Empatia potrzebna od zaraz, Trudne, ale zawsze dobre emocje: Lęk, Złość, Wstyd, Bezsilność, Smutek, Marzenia się spełnia, 5 języków miłości… Pedagog, nauczyciel języka francuskiego, malarka kobiet tuszem malowanych. Prywatnie szczęśliwa kobieta, żona, mama 3 chłopców, którzy zdobywają góry, drzewa, groty, bunkry i jeziora… Wierzy w uleczającą moc Empatii. Pracuje w Szkole Montessori w Kowalach.