PROJEKT: #JA

WNIOSKODAWCA

Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku

Koordynator projektu: Maria Pyrek 

OPIS PROJEKTU

Inicjatywa ze Słupska. PROJEKT #JA to dwumiesięczny cykl warsztatów kreatywnych, skierowanych do młodzieży ze słupskiego liceum. Działanie zakłada cotygodniowe, wirtualne spotkania na platformie Zoom. Ma na celu podniesienie poziomu samoakceptacji wśród grupy docelowej. Uczestnicy projektu wezmą udział w warsztatach, które wyposażą ich w narzędzia umożliwiające zwalczanie lęku przed krytyką, zaktywizują twórczo uczestników, a także otworzą młodych ludzi na asertywne, kreatywne tworzenie własnych, autorskich wypowiedzi artystycznych. Na koniec projektu swoją premierę będzie miał film podsumowujący projekt, który zostanie opublikowany w Internecie.

PARTNER PROJEKTU

V Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Słupsku

OKRES REALIZACJI

15.05-15.07.2020 r.


PRZEBIEG REALIZACJI PROJEKTU

Projekt #Ja, został napisany z myślą o młodzieży w wieku 15-16 lat uczęszczających do klasy biologiczno-chemicznej z V Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku. Poznając wcześniej ich potrzeby, chciałyśmy stworzyć przestrzeń, w której rozwiną swoje zdolności artystyczne, ale też podniosą swoją samoocenę poprzez realizację artystycznych działań. Zauważyłyśmy, że nie umieją zmierzyć się z krytyką i ciężko im uwierzyć we własne możliwości i talenty, dlatego bardzo zależało nam, żeby uczestniczy bardziej docenili swoje umiejętności i nauczyli się głośno mówić o swoich dobrych stronach.

Po zdiagnozowaniu grupy, przygotowałyśmy pomysł na projekt, który przed złożeniem skonsultowałyśmy z młodzieżą. Okazało się, że bardzo chętnie wezmą udział w projekcie, który z racji pandemii musiał przyjąć formę spotkań online. Ten trudny czas, zablokowanych spotkań z przyjaciółmi i przymusowym siedzeniem w domu, chciałyśmy wykorzystać na poszerzanie abstrakcyjnego myślenia, rozbudowywania kreatywności, ale też zależało nam na pozostawienie przestrzeni na zabawy i rozmowy. Przez pierwszy okres działań, nasze spotkania były dla większości jedynym wolnym i wspólnym czasem do spędzania z koleżankami i z kolegami z klasy.

Podczas dwumiesięcznych zajęć online młodzież miała okazję zapoznać się z twórczością różnych artystów. Poznali m.in. działalność Mariny Abromovic, Artiego Grabowskiego, Natalii LL czy Piera Manzoniego. Dzięki spotkaniu się z niekonwencjonalnymi pomysłami artystów, młodzież chętnie angażowała się w poznawanie życiorysów i dzieł, a co ważne coraz otwarciej szukała sensów w aktach twórczych oraz uczyła się oceniać i szukać znaczeń przez pryzmat własnej percepcji.

Ważną częścią naszego projektu było spotkanie na żywo w Ustce. Wynikło ono z ogromnej chęci realnego spotkania się i wspólnej pracy w przestrzeni. Podczas pięciogodzinnego warsztatu udało się zrealizować ćwiczenia oparte na ruchu, poznać działalność Jacksona Pollocka oraz wykonać wspólny obraz inspirowany techniką malarstwa gestu.

Zarówno na plaży jak i w domu młodzież nagrywała filmiki na TikToka, które miały być ich własnym pomysłem na wyrażenie siebie i własnych emocji. Niektórzy nastolatkowie szukali form autoekspresji w codziennych czynnościach – takich jak gotowanie, czy robienie hamburgerów, niektórzy w pisaniu wierszy czy fotografowaniu, a jeszcze inni odkrywali swoje talenty w malowaniu artystycznych makijaży, robieniu graffiti czy wykonwaniu grafiki.

Filmiki nagrane przez uczestników można zobaczyć na TikToku! 😉  @teatralneswiry

Oprócz zajęć kreatywnych licealiści uczestniczyli również w warsztatach i indywidualnych psychologicznych konsultacjach. Razem z Aleksandrą Musielak pracowali nad zbudowaniem konstruktywnego obrazu siebie. Podejmowali refleksję nad cechami, które w sobie cenią jak i nad tymi, które uważają za swoje wady i uczyli się dostrzegać swoje mocne strony. Ćwiczyli też zmianę stosunku do siebie i wzmocnieniem wiary we własne możliwości. Proces skupiał się na dwóch obszarach: doświadczaniu „tu i teraz” przy jednoczesnej akceptacji wielopoziomowych wewnętrznych doświadczeń.

Ważnym punktem była praca z automatycznymi myślami, które się pojawiają w głowach nastolatków i rozwijaniu zdolności do ich zatrzymywania. Młodzież przeszła również trening marzeń, podczas którego formułowała swoje cele wynikające z ich marzeń i uczyła się wyznaczać życiowe cele i planować drogę do ich osiągnięcia.

Zapraszamy do obejrzenia filmu podsumowujący całe warsztaty: