Relacja z warsztatu „WEB pęka, czyli o kulturze w sieci”

Za nami ostatni warsztat realizowany w ramach tegorocznej edycji programu Bardzo Młoda Kultura 2019- 2021 dla animatorów i edukatorów. Zapraszamy na relację z tego wydarzenia!

W sobotnie przedpołudnie, 24 października, odbył się warsztat „WEB pęka, czyli o kulturze w sieci”, który poprowadziła Joanna Tabaka – trenerka i mentorka, ekspertka ds. komunikacji oraz budowania strategii rozwoju publiczności w sektorze kultury, blogerka i podcasterka. 

W spotkaniu online wzięło udział 16 osób,  w tym 11 osób reprezentujących instytucje kultury, 2 indywidualnych działaczy po jednej z sektora oświaty oraz organizacji pozarządowej. Warsztat został zrealizowany w sieci, na platformie Zoom. 

Spotkanie rozpoczęło się od ćwiczenia „Widok z okna”, które pozwoliło na poznanie się i sieciowanie uczestniczkom i uczestnikom warsztatu. Następnie prowadząca przeszła do omówienia zagadnień dotyczącyh rozwoju publiczności. Warsztat osadzony był w kontekście pracy instytucji kultury, animatorów i edukatorów w dobie pandemii koronawirusa. Prowadząca zaprosiła do dyskusji na temat podtrzymywania relacji z publicznością/odbiorcami przed i w czasie trwania pandemii. Spotkanie sprzyjało zastanowieniu się nad nowymi formami kontaktu z widzami,  projektowania oferty kulturalnej, czy pogłębionej refleksji na temat potrzeb i ograniczeń z jakimi mierzą się zarówno tworcy jak i odbiorcy działań kulturalnych. W czasie warsztatu prowadząca wraz z uczestnikami przyglądała się i analizowała wyniki badań na temat pruszanych zagadnień oraz przywoływała ciekawe, inspirujące praktyki polskich i zagranicznych instytucji kultury dotyczących uczestnictwa i podtrzymywania relacji z widzem.

Uczestnicy chętnie dzielili się przemyśleniami: „Zmiana sposobu myślenia – budowanie i podtrzymywanie relacji to nie tylko informowanie o tym, co robimy i zapraszanie na nasze wydarzenie. To coś znacznie głębszego” oraz tym czego się dowiedzieli i co zabierają ze szkoleniowego spotkania. „Wiem już jakich użyć narzędzi, aby zorganizować ciekawe spotkanie online, w których ludzie uczestniczyć będą aktywnie” – powiedziała jedna z animatorek.  „Poznałam metody pozyskania nowych odbiorców i utrzymywania więzi ze stałymi”. „Zebrałam bardzo dużo inspiracji od innych uczestników/uczestniczek warsztatów” – dodała jedna z uczestniczek.

Zestawienie narzędzi pozwalających na aktywizację i współpracę wykorzystanych podczas warsztatu:

Dokumenty Google – narzędzie do tworzenia  i edytowania dokumentów. Aplikacja umożliwia pracę w czasie rzeczywistym z innymi użytkownikami, dodawanie komentarzy i odpowiadanie na nie, automatyczne zapisywanie postępów pracy czy otwieranie, edytowanie i zapisywanie dokumentów w formacie programu Word.

Padlet – to aplikacja, często nazywana też wirtualną tablicą. Główną funkcją narzędzia jest umożliwienie gromadzenia w jednym miejscu różnego rodzaju materiałów cyfrowych w ramach tematu określonego przez prowadzącego. Aplikacja wymaga rejestracji użytkownika i jest bezpłatna w podstawowej wersji (ograniczona ilość tworzonych padletów), dostępna w języku polskim.

Mentimeter – pozwala tworzyć interaktywne prezentacje, chmury wyrazowe, quizy, itp. Aplikacja umożliwia natychmiastową reakcję odbiorców, odpowiadanie na pytania prowadzącego a wyniki wyświetlane są na ekranie. To narzędzie świetnie sprawdzi się np. podczas lekcji, warsztatu, gdy chcemy poznać opinię uczniów, uczestników na dany temat. Program dostępny jest w wersji darmowej oraz płatnej, przy czym pierwsza pozwala na tworzenie ograniczonej ilości treści.

Jamboard – aplikacji przypominająca wirtualną tablicę. Świetnie sprawdzi się podczas pracy w grupie, burzy mózgów czy podczas dyskusji na dany temat. Jamboard umożliwia pracę w tym samym czasie wielu osobom, przygotowane Jamy można zapisywać, przeglądać i udostępniać kolejnym użytkownikom a zgromadzone dane zapisać. Do korzystania z aplikacji wymagane jest posiadanie konta mailowego na gmailu.