Raporty „Sieci Kultury”. Diagnoza pomorskiej edukacji kulturowej
Opublikowano raporty „Sieci Kultury” będące rezultatem części badawczej programu. Publikacje prezentują szersze spojrzenie na sytuację edukacji kulturowej w województwie pomorskim.
Najważniejsze ustalenia badawcze
• Edukacja kulturowa rozumiana jest jako proces uczenia, promowania postaw, działanie o charakterze praktycznym, zakorzenione w lokalności, odnoszące się do specyfiki kultury artystycznej.
• Działania edukacyjne podejmowane są niemal w równej mierze przez publiczne instytucje kultury (43%), jak i organizacje pozarządowe (39%), ale niestety jeszcze wciąż mniej przez osoby związane z sektorem oświaty (12%).
• Częściej na pracę w obszarze edukacji kulturowej decydują się kobiety (około 90% osób biorących udział w badaniu).
• Wyróżnić można trzy główne formy działań edukacyjnych: (1) organizację wydarzeń kulturalno-artystycznych, (2) organizację warsztatów i kółek zainteresowań oraz (3) organizację wydarzeń animujących lokalne społeczności, o charakterze rekreacyjnym bądź kulturowym.
• Szczególnym rysem badanego regionu jest duży nacisk na działania rozwijające lokalną tożsamość, podtrzymywanie tradycji regionu.
• Głównymi odbiorcami, na których skupiona jest największa uwaga edukatorów kulturowych, są dzieci i młodzież oraz rodzice jako partnerzy edukacji.
• Istnieje duży potencjał współpracy i zawierania partnerstw. Badani deklarują wielokrotnie podejmowaną współpracę z innymi podmiotami – szkołami, instytucjami, artystami. Jednocześnie aktualny stan w tym zakresie jest niesatysfakcjonujący, a procesy sieciowania rozwinięte w stopniu niezadowalającym.
• Szczególnym podmiotem, postulatywnie niezbędnym w edukacji kulturowej, jest szkoła: 53% ankietowanych organizacji deklaruje współpracę z placówkami oświatowymi.
• Nie można mówić o województwie pomorskim jako o jednym spójnym regionie, a raczej o subregionach.
• Nie można też mówić o jednym środowisku edukacji kulturowej. Środowiska różnią się specyfiką przestrzeni społecznej, postrzeganiem swoich misji, celów i problemów społecznych, pozycją w województwie (przede wszystkim w relacji z władzą), postrzeganiem „innych” w województwie, a także potrzebą w zakresie sieciowania.
• Wśród badanych przeważa optymizm, jeśli chodzi o potencjał działań sieciujących. W tym kontekście zwraca się uwagę na możliwość wymiany doświadczeń między partnerami, wzajemnych inspiracji oraz rozprzestrzeniania i promowania przykładów dobrych praktyk.
Raporty w formacie PDF znajdują się na stronie Repozytorium Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku, zebrane w kolekcji „Sieć kultury. Edukacja kulturowa w województwie pomorskim” – http://repozytorium.ikm.gda.pl/collections/show/10. Zachęcamy do lektury.
Sieć Kultury. Edukacja kulturowa w województwie pomorskim. Diagnoza – raport podsumowujący wszystkie części badania http://repozytorium.ikm.gda.pl/items/show/145
Środowiska edukacji kulturowej w zróżnicowanym Pomorskiem – podsumowanie wywiadów grupowych http://repozytorium.ikm.gda.pl/items/show/143
Bardzo Młoda Kultura – Pomorskie – podsumowanie badań ilościowych http://repozytorium.ikm.gda.pl/items/show/144
Raport działań ewaluacyjnych projektu „Sieć Kultury. Edukacja kulturowa w województwie pomorskim” http://repozytorium.ikm.gda.pl/items/show/142
Raporty odnoszą się do założeń programu w sposób merytoryczny. Prezentują także opinie, pomysły i komentarze uczestników „Sieci Kultury”, które pomogą w rozwijaniu kolejnych edycji programu.
Materiał badawczy zgromadzono dzięki zastosowaniu kilku różnych metod.
Przeprowadzono 44 wywiady indywidualne pogłębione oraz 4 wywiady grupowe z przedstawicielami środowiska edukacji kulturowej. W grupach tych znaleźli się: animatorzy, edukatorzy niezależni, edukatorzy związani z instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi, a także nauczyciele i przedstawiciele sektora oświaty.
Podstawą badań ilościowych były ankieta internetowa oraz kwerenda podmiotów zajmujących się edukacją kulturową w poszczególnych powiatach.
Badacze zlokalizowali w sumie 1200 podmiotów zajmujących się edukacją kulturową w Pomorskiem, by przeanalizować obszary ich praktycznej działalności.
Koordynatorką części badawczej programu „Sieć Kultury” jest Natalia Brylowska – natalia.brylowska@ikm.gda.pl, tel. 664 973 694.
Natalia Brylowska – absolwentka porównawczych studiów cywilizacji i zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. W Instytucie Kultury Miejskiej zajmuje się Obserwatorium Kultury, prowadzi program KaWa – Kulturalna Wymiana, zajmuje się ewaluacją działań instytucji kultury oraz jest koordynatorką współpracy Obserwatorium Żywej Kultury w województwie pomorskim. Jako doktorantka Instytutu Kultury Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ zajmuje się badaniem przedsiębiorczości wśród młodych artystów w Polsce.