Edukacja, kultura, partnerstwo… Relacja ze szkoleń „Sieci Kultury”
Pomorska „Sieć Kultury” realizuje zatwierdzony plan działania pomimo nieoczekiwanych trudności – drastycznego zmniejszenia dotacji na ogólnopolski program „Bardzo Młoda Kultura”.
Przeczytaj oświadczenie w związku z decyzją o obniżeniu dotacji przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego –
http://sieckultury.pl/2017/02/oswiadczenie/.
W lutym i marcu odbyły się szkolenia dotyczące edukacji kulturowej oraz budowania partnerstw między sektorami edukacji i kultury. Partnerstwo, rozumiane jako międzysektorowa współpraca różnych podmiotów, jest nieodłączną cechą „Sieci Kultury”. Szkolenia były przeznaczone dla przedstawicieli podmiotów, które zadeklarowały udział w konkursie „Sieć Kultury 2017”. Zdobyta wiedza oraz nawiązane kontakty z pewnością pomogą w przygotowaniu dobrego wniosku konkursowego, a także przydadzą się w prowadzeniu działalności kulturalnej i edukacyjnej.
Dwudniowe szkolenia przeprowadzono w terminach: 24-25 lutego, 3-4 marca, 10-11 marca w gdańskim Centrum Edukacji Nauczycieli, które jest partnerem strategicznym programu „Sieć Kultury”.
Ten sam temat powtórzyliśmy w trzech terminach, by jak najwięcej osób mogło z niego skorzystać. Z kolei dwa dni szkoleniowe miały pozwolić osobom zaangażowanym w edukację kulturową w województwie pomorskim na lepsze poznanie się i integrację środowiska. Już samo spotkanie było inspiracją do doprecyzowania swoich projektów – mówi Agata Andrasiak, koordynatorka programu „Sieć Kultury”.
Łącznie w szkoleniach wzięły udział 72 osoby – liderki i liderzy edukacji kulturowej z 33 pomorskich miejscowości.
- 10-11 marca w szkoleniu wzięło udział 25 osób z: Baranowa, Bytowa, Chojnic, Człuchowa, Gdańska, Gdyni, Główczyc, Helu, Kamienickiej Huty, Krępy Słupskiej, Łebna, Nowego Świata, Parchowa, Pruszcza Gdańskiego, Siemianic, Straszyna, Ustki.
- 3-4 marca w szkoleniu wzięły udział 22 osoby z: Chojnic, Dretynia, Gdańska, Gdyni, Luzina, Malborka, Pruszcza Gdańskiego, Redy, Ryjewa, Słupska, Sopotu, Tczewa, Wejherowa, Żukowa.
- 24-25 lutego w szkoleniu wzięło udział 25 osób z: Ciekocina, Człuchowa, Gdańska, Gdyni, Helu, Kartuz, Kwidzyna, Lęborka, Luzina, Mrówczyna, Parszczenicy, Sopotu.
Podsumowując uczestnictwo pod względem doświadczenia projektowego, w szkoleniach wzięło udział 31 zaawansowanych realizatorów oraz 41 początkujących. Natomiast biorąc pod uwagę rodzaj zatrudnienia lub prowadzonej działalności, najliczniej reprezentowane były sektory oświaty oraz organizacji pozarządowych (po 16 osób); ponadto różne instytucje kultury, a także grupy nieformalne i podmioty prywatne.
Pierwszy dzień wypełniały warsztaty pn. „Od edukacji kulturowej do zmiany społecznej”. Prowadząca Karolina Ciechorska-Kulesza, doktor nauk humanistycznych na Uniwersytecie Gdańskim, dzieliła się swoim doświadczeniem z pracy ze środowiskami lokalnych działaczy.
Drugiego dnia Zofia Lisiecka, prezeska Fundacji Edukacyjnej ODiTK, wprowadzała przybyłych w „Action Learning” (nauka w działaniu). Ta metoda pracy grupowej stosowana jest do rozwiązywania trudnych, złożonych problemów poprzez rozwijanie praktycznych umiejętności uczestników procesu.
Następnie odbywały się zajęcia z „Budowania i wzmacniania partnerstw w projektach z edukacji kulturowej” prowadzone przez Annę Urbańczyk – trenerkę, koordynatorkę projektów kulturalnych, edukacyjnych i społecznych. Uczestnicy poznali sekret dobrego partnerstwa, jak również narzędzia do analizowania zadań i zasobów. Dodatkowo celem warsztatów było stworzenie okoliczności sprzyjających sieciowaniu i poszukiwaniu partnerów do projektów kulturalno-edukacyjnych.
PROGRAM PRZEPROWADZONYCH SZKOLEŃ
Dzień I
„Od edukacji kulturowej do zmiany społecznej”
Na warsztatach omówimy wyniki wybranych współczesnych badań nad kulturą oraz zestawimy je z doświadczeniami praktyków (czyli uczestników spotkania). Zastanowimy się nad zmianami w kulturze, a tym samym w uczestnictwie w kulturze oraz w animacji i edukacji kulturowej. Spojrzymy na nie z perspektywy badaczy, praktyków, a także, a może przede wszystkim, szeroko rozumianych odbiorców/współtwórców.
Zidentyfikujemy i opiszemy grupę „trudną” (będącą wyzwaniem dla edukatora/animatora) oraz stworzymy zarys działań animacyjnych z wykorzystaniem zasobów swojego otoczenia.
Wspólnie zastanowimy się nad społeczną rolą edukacji kulturowej, a tym samym nad znaczeniem diagnozy, czy szerzej – „uwrażliwienia” badawczego na zmieniający się świat i ludzi. Zastanowimy się, czy i do jakich zmian może albo powinna prowadzić edukacja kulturowa.
CELE:
- Poznanie współczesnych sposobów rozumienia edukacji kulturowej i jej społecznej roli.
- Zrozumienie znaczenia diagnozy w procesie edukacji kulturowej.
- Nabycie umiejętności identyfikacji społeczności/kategorii społecznych „trudnych”, „problematycznych” wraz z ich społeczno-kulturowymi uwarunkowaniami oraz zaprojektowania dla niej działań animacyjnych wykorzystujących zasoby otoczenia społecznego.
PROGRAM:
- Edukacja kulturowa: perspektywa edukatora, badacza, odbiorcy.
- Poznajmy się: jak można pytać o uczestnictwo w kulturze (mini-wywiady).
- Identyfikacja grupy/kategorii „trudnej” i jej prezentacja.
- Projekt zarysu działań animacyjnych i ich efektów skierowanych do grupy „trudnej”. Prezentacja.
- Czy i jaka zmiana społeczna. Dyskusja.
- Uczestnictwo w kulturze jako kontinuum praktyk. Kultura a zmiana społeczna – wyniki wybranych badań społecznych.
- Edukacja kulturowa i uczestnictwo w kulturze – definicje.
Prowadząca:
Karolina Ciechorska-Kulesza – doktor nauk humanistycznych, socjolożka, pracuje w Zakładzie Antropologii Społecznej Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka licznych publikacji z zakresu socjologii i antropologii społecznej, w tym książki pt. „Tożsamość a przestrzeń w warunkach niestabilnych granic. Przypadek byłego województwa elbląskiego”.
W przeszłości animatorka kultury, rzeczniczka prasowa, liderka kilku organizacji pozarządowych. Obecnie głównie nauczycielka akademicka i badaczka społeczna. Inicjatorka i organizatorka studenckich badań terenowych. Kierowała i brała udział w wielu projektach badawczych, przede wszystkim dotyczących III sektora, środowiska lokalnych działaczy społecznych, edukacji kulturowej, uczestnictwa w kulturze i postrzegania przestrzeni. Zajmuje się diagnozą społeczną społeczności lokalnych.
Członkini między innymi Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, Rady Kultury Gdańskiej.
Dzień II
„Wprowadzenie do Action Learning”
Wprowadzenie w metodę pracy grupowej jaką jest Action Learning (nauka w działaniu), która pozwala rozwiązywać trudne, złożone problemy, poprzez rozwijanie praktycznych umiejętności uczestników procesu.
Prowadząca:
Zofia Lisiecka – z wykształcenia artystka, plastyk, trenerka, coach, mediatorka i project managerka. Od 2016 roku członkini Rady ds. Równego Traktowania przy Prezydencie Miasta Gdańska. Prezeska Fundacji Edukacyjnej ODiTK, gdzie z pasją działa wraz z Zespołem na rzecz zmiany w polskiej, a zwłaszcza gdańskiej edukacji. Autorka i koordynatorka licznych projektów, w tym również innowacyjnych. Interesuje się tematyką wykluczenia społecznego oraz procesami wprowadzania zmian społecznych w oddolny, partycypacyjny sposób. Fascynują ją takie modele pracy z ludźmi jak metoda doceniająca, sprawiedliwość naprawcza, action learning i oddolne ruchy samodoskonalenia. Stara się żyć zgodnie z duchem porozumienia bez przemocy.
Dzień II
„Budowanie i wzmacnianie partnerstw w projektach z edukacji kulturowej”
W czasie zajęć dowiemy się, co to są partnerstwa i jakie istnieją typy partnerstw. Przyjrzymy się partnerstwom i temu co przesądza o ich sukcesie. Poznamy i przećwiczymy narzędzia analizy zadań, realizacją którymi mają zająć się powołane przez nas partnerstwa. Skupimy się na analizie własnych zasobów i zasobów potencjalnych partnerów. Będziemy też zachęcać osoby uczestniczące do poznania się, sieciowania i poszukiwania partnerów do projektów kulturalno-edukacyjnych.
CELE:
1. Poznanie różnych rodzajów partnerstw.
2. Poznanie metod identyfikacji problemu, którym ma zająć się powołane partnerstwo i przekształcania go w cel.
3. Nabycie umiejętności analizy partnerów i instytucji lokalnych oraz ich potencjału.
4. Stworzenie planów na lokalne partnerstwa w projektach z edukacji kulturowej
PROGRAM:
1. Partnerstwo i jego typy.
2. Analiza problemu, w tym analiza czterech kroków.
3. Analiza zasobów swoich i partnerów.
4. Praktyczne planowanie nawiązywania partnerstw na rzecz projektów edukacyjno-kulturalnych.
Prowadząca:
Anna Urbańczyk – koordynatorka projektów kulturalnych, edukacyjnych, społecznych i trenerka. Facylitatorka pracująca metodą Appreciative Inquiry (metodą doceniającą – analiza sukcesów). Absolwentka Wiedzy o kulturze (Uniwersytet Gdański), Akademii Treningu Antydyskryminacyjnego w Krakowie (Stowarzyszenie Willa Decjusza), Specjalistycznej Szkoły Facylitacji Społecznej na rzecz Przeciwdziałania Dyskryminacji, Akademii Treningu WenDo (Fundacja Autonomia, Kraków). Pracuje w Instytucie Kultury Miejskiej jako główna specjalistka ds. spraw społecznych i edukacji.
W latach 2010 – 2011 koordynowała polską koalicję Social Watch. Realizuje kilkaset godzin szkoleń rocznie m.in. dla Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Gdańskiego, Wyższej Szkoły Bankowej, Muzeum Żydów Polskich Polin, Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej, Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, Koszalińskiej Biblioteki Publicznej, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, British Council, Urzędu Miejskiego w Gdyni, Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku…
Więcej informacji: www.warsztatyrownosciowe.pl
GALERIA ZDJĘĆ ZE SZKOLEŃ „SIECI KULTURY”
I termin: 24-25 lutego
Fot. Agata Andrasiak