Zróbcie to w sieci! Praktyczne narzędzia do współpracy online – relacja z warsztatów
Za nami warsztaty online „Zróbcie to w sieci” dla uczestników wiosennej edycji konkursu Bardzo Młoda Kultura 2020 – Pomorskie.
Dwudniowe warsztaty były świetną okazją do tego, aby nie tylko poznać sposoby i modele komunikacji jakie można wykorzystać podczas prowadzenia działań przez Internet, ale przede wszystkim okazją do wspólnego testowania wybranych narzędzi.
Webinaria poprowadził Dr Grzegorz Stunża – adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej i wiceprzewodniczący Gdańskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
Prowadzący zwrócił uwagę, by planując i realizując działania edukacyjne szczególnie dla młodych, nie ograniczać się do przekazywania i odbierania treści, ale dać uczestnikom przestrzeń do twórczego rozwoju. „Trzeba zachęcić odbiorców by złamać barierę ekranu, wyjść poza scrolling, poza to, że ludzie konsumują treści i zachęcić żeby coś stworzyli, pomyśleli nad czymś, zbudowali jakąś wypowiedź, zaangażowali się , żeby byli twórcami”
Działania edukacyjno – kulturowe nastawione są na spotkanie, człowieka, bezpośredni kontakt z uczestnikami, które nie zawsze mogą być zastąpione wideo czatem. Warto jednak podejmować próby i szukać alternatywnych rozwiązań. „Jeśli nie możecie np. razem grać lub tańczyć, możecie zrobić cykl spotkań przekazujących wiedzę, a nawet pokazywać, jak robić pewne rzeczy, czy może nawet tańczyć lub śpiewać online podczas wideo rozmowy”.
Prowadzący mówił też o tym, by w działaniach prowadzonych w sieci przede wszystkim zachować równowagę „cyfrowy dobrostan”, który polega na świadomym, zrównoważonym korzystaniu z technologii.
Podczas warsztatów poruszono kwestie związane z barierami technicznymi jakie towarzyszą działaniom w sieci. Prowadzący zwrócił uwagę, że wszyscy doświadczają trudności technicznych na różnych poziomach. Dlatego trzeba je uwzględnić przy projektowaniu zdalnej współpracy. „Warto założyć, żeby podejść elastycznie. Pozwolić na niedoskonałości, na błędy i doliczyć czas na rozwiązywanie problemów. Do tego warto się zastanowić, jak dopełnić utratę pędu w związku z trudnościami. I wybrać narzędzia jak najprostsze, nawet kosztem niektórych funkcji, jeśli nie mamy pewności, czy wszyscy i wszystkie będą w stanie skorzystać.”
Zestawienie narzędzi pozwalających na współpracę w sieci testowanych podczas dwudniowych warsztatów:
Dokumenty Google – narzędzie do tworzenia i edytowania dokumentów. Aplikacja umożliwia pracę w czasie rzeczywistym z innymi użytkownikami, dodawanie komentarzy i odpowiadanie na nie, automatyczne zapisywanie postępów pracy czy otwieranie, edytowanie i zapisywanie dokumentów w formacie programu Word.
Coggle – darmowa aplikacja internetowa do mapowania myśli. Coggle tworzy dokumenty o strukturze hierarchicznej, takie jak rozgałęzione drzewo. Aplikacja umożliwia tworzenie map myśli i udostępnianie stworzonego dokumentu innym osobom.
Kahoot – aplikacja i strona, w której użytkownicy tworzą quizy. Sprawdzi się np. do sprawdzenia wiedzy , poznania opinii czy zabaw integracyjnych. Osoba prowadząca potrzebuje komputera i rzutnika bądź tablicę, na której wyświetli pytania i odpowiedzi. Uczestnicy potrzebują smartfonów. Quizy działają tak, że uczestnicy widzą na tablicy pytanie i odpowiedzi, oznaczone odpowiednim kolorem i kształtem. Uczestnicy otrzymują punkty za udzielenie poprawnej odpowiedzi i za czas w jakim odpowiedzieli.
AnswerGarden – prosta aplikacja, która w szybki sposób pozwala uzyskać odpowiedzi na zadane pytanie. Można ją wykorzystać jako formę zdobywania informacji zwrotnej, burzę mózgów lub szybkie głosowanie. Aplikacja pozwala na zadanie pytania i zebranie odpowiedzi uczestników w czasie rzeczywistym.
Slack – darmowy, rozbudowany komunikator oparty na chmurze zawierający zestaw narzędzi służących do pracy zespołowej. Slack zawiera wbudowany czat, który pozwala na prowadzanie rozmów tekstowych i głosowych z dowolnym członkiem grupy. Poza wysyłaniem wiadomości i multimediów można również udostępnić innym uczestnikom pliki.
Canva – program online, który po darmowej rejestracji pozwala na tworzenie różnego rodzaju grafik: plakaty, ulotki, prezentacje, zaproszenie, grafiki do mediów społecznościowych, etc. Narzędzie umożliwia zaproszenie innych uczestników do tworzenia wspólnego projektu graficznego. Z programu można korzystać zarówno na komputerze jak i telefonie.
Tinyletter – darmowe narzędzie do tworzenia newsletterów, biuletynów. Za pomocą tego narzędzia można przygotować i wysłać np. informacje, podsumowanie. Platforma sprawdzi się np. jako narzędzie do poinformowania osób/ instytucji, z którymi współpracujemy o tym co się dzieje w projekcie. Plusem narzędzia jest możliwość sprawdzenia liczby osób, które przeczytały nasz newsletter.
Pocket – aplikacja do zbierania materiałów w sieci. Platforma umożliwia gromadzenie treści znalezionych podczas przeglądania Internetu, które użytkownik wykorzysta w przyszłości. W aplikacji można zapisać: artykuły, filmy wideo, przepisy i witryny internetowe znalezione online albo w ulubionych aplikacjach. Aplikację można wykorzystać np. gromadzenia „teczki” z pomysłami, przygotowując lekcję lub warsztat.
Jak się przygotować, by współpraca mogła zaistnieć? Jak zbudować zespół i zarządzać projektem przy pomocy narzędzi online? Prowadzący webinaria, Grzegorz Stunża, podpowiada także przy pomocy BEZPŁATNEGO KURSU (online), który powstał w ramach Pracowni Nowych Mediów – projektu Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. Celem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat skutecznej współpracy on-line zespołów projektowych oraz dostarczenie ramowego schematu działań dla konstrukcji „sieciowego zespołu projektowego”. Aby zapoznać się z treścią kursu wystarczy przejść na stronę: http://szkolenia.ikm.gda.pl/course/razem-ale-osobno-mozliwosci-wspolnej-pracy-w-internecie/?