III Pomorska Giełda Inspiracji – zdobądź nowe doświadczenia!

16 lutego w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim odbędzie się III Pomorska Giełda Inspiracji – wydarzenie podsumowujące zeszłoroczne zwycięskie projekty.

Dołącz do wydarzenia na facebooku

Wydarzenie stwarza warunki do spotkania reprezentantów sfery kultury z przedstawicielami placówek oświatowo-edukacyjnych w różnych przestrzeniach i konfiguracjach, po to by lepiej się poznać i zrozumieć. Można stwierdzić, że to „tylko spotkanie”. Dla mnie to „aż spotkanie”, połączone ze wzajemnym poznaniem się, bo województwo pomorskie nie jest jednym spójnym regionem, a raczej subregionami o skomplikowanej historii – mówi Agata Andrasiak koordynatorka programu

 

Program III Pomorskiej Giełdy Inspiracji 16.02.2018

Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Wojciecha Bogusławskiego 1, 80-818 Gdańsk

Wydarzenie odbędzie się na I piętrze w Sali Spotkań 2.70.

Wejście przez otwarty dziedziniec do części biurowej.

 

16:00 – 16:15 – Przywitanie uczestników

16.20 – 17.20 – Prezentacja projektów nagrodzonych w konkursie „Sieć Kultury 2017”, cz. I

Dwie Brodnice- jedna historia (Fundacja „Nasze dzieci” / Hanna Kajeta)

My- otwarci na teatr (Wejherowskie Centrum Kultury / Anna Pobłocka)

Mam fazę na czytanie (Fundacja Solar Trip / Ewa Konarzewska-Michalak)

17:20 – 17:40 – Przerwa kawowa

17.40 – 18.40 – Prezentacja projektów nagrodzonych w konkursie „Sieć Kultury 2017”, cz. II

Odczarujmy Szekspira (Gimnazjum nr 11 im. Polskich Noblistów w Gdyni / Oliwia Dajnowiec)

Kulturalny kurs ku kompetencjom kluczowym (Fundacja „Aby chciało się chcieć” / Piotr Zatoń)

Komiks pod chmurką…czyli o tym, jak się rozchmurzyć i znaleźć w sobie Superbohatera (Gminna Biblioteka Publiczna im. Leona Roppla w Luzinie / Maja Krośnicka)

O czym szumią lipy – tworzymy mural (Pracownia Tereferia Ceramiki i Malarstwa / Anna Terefenko)

18.40 – 19.20 – Dyskusja i pytania z sali

19.20 – 20.30 – Nocne zwiedzanie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (dla chętnych)

 

Dla kogo?

Wydarzenie skierowane jest do osób, które zajmują się edukacją kulturową indywidualnie, w grupach nieformalnych, w instytucjach czy organizacjach pozarządowych, w szczególności do nauczycieli, pracowników domów kultury, bibliotek, teatrów, muzeów, edukatorów i animatorów kultury, jak również tych którzy pragną przystąpić do Konkursu “Sieć kultury 2018”.

Projekty, o których będziemy mówić

Realizacja wyróżnionych projektów pozwoliła uczestnikom, ale i organizatorom zdobyć nowe doświadczenia. To coś więcej, niż odhaczanie kolejnych pozycji z listy zadań. Koordynatorzy projektów mówili o niesamowitej energii, ogromnej dawce kreatywności czy pozytywnym wpływie na życie drugiego człowieka.

1. kTo w trawie piszczy…?

Wakacyjne twórcze warsztaty dla dzieci i młodzieży z miejscowości Sikorzyno. Próbki artystycznych zabaw, które posługując się farbą, kadrem, papierem, dźwiękiem czy patykiem ukażą jej uczestnikom inne spojrzenie na codzienność ich miejscowości i pomogą im znaleźć „ducha okolicy”

Radość tworzenia, która w okresie wakacyjnym zawitała do Sikorzyna za sprawą „kTO w trawie piszczy?”, przerosła założenia stawiane na etapie projektowania wniosku i zmotywowała. Zaangażowanie wszystkich stron: uczestników, partnerów, realizatorów i przyjaciół projektu było ponadprzeciętne. Dzięki temu uwolniona została bardzo duża dawka pozytywnej energii, która pozostawiła wiele dobrych wrażeń i praktyk, zaowocowała dalszą chęcią współpracy – Koordynator projektu Beata Czerniewicz

2. Odczarujmy Szekspira

Projekt zakładał zaangażowanie uczniów pierwszej klasy gimnazjum w przygotowanie (promocję, oprawę muzyczną i plastyczną przedstawienia)  oraz prezentację spektaklu w swojej szkole, Świetlicy Socjoterapeutycznej „Vitava” i Klubie Seniora.

W trakcie przygotowań do przedstawienia wielu uczniów przełamało barierę lęku i wstydu, wyzbyło się kompleksów, pokonało nieśmiałość. Uczestnictwo w projekcie w zasadniczy sposób zintegrowało moich wychowanków, uwrażliwiając ich i otwierając na rówieśników z tego samego zespołu klasowego – Koordynator projektu Oliwia Dajnowiec (nauczyciel języka angielskiego w Gimnazjum nr 11 im. Polskich Noblistów w Gdyni)

3. O czym szumią lipy – tworzymy mural

Efektem finalnym projektu był mural ceramiczny opowiadający legendę i historię Skórowa. Projekt opierał się głównie na zajęciach i warsztatach z ceramiki.

Zaskakujące było dla mnie ogromne zaangażowanie partnerki projektu Izabeli Zielińskiej, która nie tylko wspierała realizację działań projektowych, ale poświęcała swój prywatny czas, by projekt mógł przebiegać zgodnie z zamierzeniami. To był strzał w dziesiątkę, zaowocował pięknym muralem oraz przyjaźnią. Projekt „O czym szumią lipy” otworzył piękną ścieżkę współpracy pomiędzy mną, społecznością lokalną i instytucjami kultury z województwa – Koordynator projektu Anna Terefenko

4. My – otwarci na teatr

Projekt zakładał przygotowanie spektaklu lalkarskiego, pantomimicznego i żywego planu przez młodzież niesłyszącą i słabosłyszącą z OSW nr 2 w Wejherowie oraz poznanie teatru za kulisami.

Projekt przyniósł młodym uczestnikom wiele dobrego. Pokazał, że można tworzyć dzieła artystyczne bez barier. Ekspertów nauczył cierpliwości i wskazał metody pracy z osobami niesłyszącymi – Koordynator projektu Anna Pobłocka

5. Komiks pod chmurką…czyli o tym, jak się rozchmurzyć i znaleźć w sobie Superbohatera

Efektem projektu były wielkoformatowe (1250*2500 mm) paski komiksowe- 8-10 sztuk, wykonane przez mieszkańców Luzina i okolic. Tematem przewodnim pasków były „Luzińscy Superbohaterowie”.

Podczas finału, czyli sobotnio-niedzielnej akcji malowania, faktycznie czuliśmy się, jak superbohaterowie. Atmosfera była niesamowita: współpraca, radość tworzenia, rozmowa, wzajemna pomoc, poznawanie innych i siebie, swoich nieodkrytych dotąd zdolności, walka z czasem, bólem pleców i rąk… Spytacie, czy się opłacało? Oczywiście! Rezultaty przeszły nasze oczekiwania – Koordynator projektu Maja Krośnicka

6. Adopcja z Kulturą

Cykl bezpłatnych warsztatów z fotografii, w czasie których młodzież miała okazję zobaczyć pracę doświadczonych i utalentowanych fotografów, ucząc się od nich nie tylko technicznego wykorzystania sprzętu, ale również aktywności twórczej, czyli przekształcania fotografii w celowe, zaangażowane społecznie działanie.

Naszym założeniem było nowatorstwo działania przez wkomponowanie elementów sztuki w zdjęcia. Zachęciliśmy młodzież do stylizowania fotografii w nawiązaniu do wątków z interesujących ich dziedzin sztuki, zostawiając przy tym wolną rękę w doborze tematu. Uczniowie świetnie uchwycili ideę projektu i dopasowali tematykę tak, że zwierzę i model stanowiły kompozycyjną całość zdjęcia – Koordynator projektu Ewa Kerplik

7. Mam fazę na czytanie

Projekt polegał na realizacji nowatorskich działań edukacyjno-artystycznych, które miały zachęcić młodzież do czytania i pokazać im, że literaturę można łączyć z innymi rodzajami sztuki.

W projekcie „Mam fazę na czytanie” oddaliśmy inicjatywę młodzieży. Było to eksperymentalne przedsięwzięcie, w którym obserwowaliśmy, czy metoda łączenia sztuk sprawi, że młodzi, idąc za swoimi pasjami, zainteresują się czytaniem – Koordynator projektu Ewa Konarzewska-Michalak

8. Dwie Brodnice- jedna historia

Dwa przenikające się działania z udziałem różnych grup społecznych: I działanie to warsztaty artystyczne w zakresie pogłębienia teorii sztuki, malowania architektury obiektów oraz krajobrazu, na których wykonane zostały tablice z rysunkami utożsamiającymi kulturowość obu miejscowości (Brodnicy Dolnej i Górnej). II działanie obejmowało tworzenie ścieżki kulturowej na obszarze dwóch Brodnic: Górnej i Dolnej.

Społeczny charakter projektu wymagał specyficznego podejścia – zdobycia zaufania mieszkańców, podzielenia się z nimi swoimi doświadczeniami, podania przykładowych działań, które pobudziłyby kreatywność mieszkańców i zachęciły do działania lokalnych liderów – koordynator projektu Hanna Kajeta

9. Kreatywna 13-tka

Warsztaty: garncarskie, rękodzielnictwa, fotograficzne oraz warsztaty teatralne. Podsumowanie była wystawa prac rękodzielniczych i fotograficzna oraz wspólny występ.

Wspólne warsztaty przywróciły osobom niepełnosprawnym poczucie własnej wartości, a często kształciły umiejętność radzenia sobie z emocjami. Szkoła nawiązała stałą współpracę z fundacją, a ja poznałam wspaniałych ludzi, którzy inspirują mnie swoimi pomysłami i otwartością -Koordynator projektu Agnieszka Książek

10. Kulturalny kurs ku kompetencjom kluczowym

Warsztaty artystyczne pod wspólnym hasłem „Moje korzenie”, obejmujące fotografię, muzykę, malarstwo oraz teatr. Na koniec odbył się finałowy występ teatralny.

Trudne przy realizacji zadania było wypracowanie wspólnej, spójnej wizji działań instruktorów – silnych indywidualistów. Pomimo lekkich tarć stworzyliśmy zgrany zespół do kolejnych twórczo-wychowawczo-edukacyjnych zadań – koordynator projektu Piotr Zatoń

Zapraszamy na Giełdę Inspiracji do Teatru Szekspirowskiego!